בשנים האחרונות שינה פייסבוק את פני האינטרנט ואתם גם הרבה אספקטים בחיים של כולנו בכלל. בעזרת התכונות של פייסבוק – יכול כל אחד מאיתנו להתחבר לאינסוף ערוצי מידע שהם אנשים אחרים, להביע רעיונות ולשמוע כאלה, להסכים, להתווכח, ולנהל רב שיח בכל נושא שבעולם.
השינוי שחולל פייסבוק בחיי כולנו – באופן כללי משפר את היכולות שלנו, ומהווה "מגבר" שלהן, אבל לא בכל התחומים. אחד מהתחומים שנפגע באופן מהותי כתוצאה מהדומיננטיות של פייסבוק בתנועת המבקרים המקוונת – הוא יכולת הניטור של משווקים ומפרסמים באינטרנט, ומהבחינה הזאת – פייסבוק לקח את כולנו כמה שנים טובות אחורה.
המדיה הפרסומים של פייסבוק היא המדיה הטובה ביותר לפרסום דפי פייסבוק, ודפי פייסבוק מאפשרים למותגים לבצע שיווק ברמות מחוייבות הרבה יותר גבוהות מול הלקוח, אולם היכולות האלה מגיעות עם סט כלי ניטור שהוא פשוט לא מספק מבחינת המשווק והמפרסם בפייסבוק. כולנו התרגלנו כבר לכלים הקיימים, אבל הם פשוט חסרים כל כך הרבה דברים שכבר יש לנו במדיות אחרות.
מה יש לנו?
כאשר מביאים מבקרים לאתר שלנו ומנטרים את תנועת המבקרים בגוגל אנליטיקס – אנחנו יכולים לדעת כמעט כל דבר על הגולש, ביחס למדיה ממנה הגיע. כך, אנחנו יכולים לדעת למשל כמה זמן בילו באתר, כמה מסכים ראו, ומהו שיעור הנטישה של מבקרים המגיעים מפרסום עבור מונח זה או אחר מגוגל, או ממדיות אחרות. אם נטמיע מטרות /מעקב המרות - נוכל גם לדעת כמה אנשים יצרו אתנו קשר או ביצעו רכישה באתר, ולחזור למידע של מאיפה הם הגיעו וכמה הם עלו לנו.
בפייסבוק – חלק גדול מהמידע הזה פשוט לא קיים.
מה חסר?
פעם שמעתי מישהו חכם אומר ש"החוכמה היא לדעת ליהנות ממה שיש". עם המשפט הזה אני מאוד מסכימה, ולכן אתחיל ממה שיש:
פייסבוק מאפשרים למפרסמים לדעת לגבי כל מודעה הפונה לקהל יעד ספציפי – מהו שיעור ההקלקה, המחיר הממוצע לקליק, כמות ההקלקות, והנתון האיכותי ביותר: כמה קשרים יצרה כל מודעה. כמה לייקים חדשים היא הביאה לדף. וכאן נגמרים הדברים הקיימים, ואני ממשיכה לדברים החסרים.
הדברים שהכי חסרים עוסקים בניתוח איכות הלייקים שהגיעו לדף. מנהל דף בפייסבוק – יכול לדעת כמה לייקים חדשים הוא קיבל מכל מקור תנועה בכל יום או תקופה, אבל אין לו שום דרך לדעת מה עושים הלייקים האלה בדף שלו.
כלומר – הוא לא יכול לדעת כמה פעילות מבצעים בדף הלייקים שהגיעו מהפרסום לעומת הלייקים שהגיעו באופן טבעי, וכמובן שאינו יכול לדעת אילו מודעות הביאו את הלייקים האיכותיים יותר.
זאת ועוד – התנועה המגיעה מדף הפייסבוק לאתר החברה מאבדת כבר לגמרי את הקשר לקמפיין הפרסומי בפייסבוק, ובדרך כלל (אלא אם כן אתם מייצרים לינק ייעודי לכל פוסט בדף) גם מאבדת את הגורם המפנה לאתר – אם זה סטטוס, פתק, קישור, אם זה מטעם הדף שלנו, מטעם גולש בפייסבוק, או כל מקור תנועה אחר בפייסבוק – התנועה המגיעה מפייסבוק לאתר אינטרנט מגיעה ב"בלוק" אחד של מבקרים, אותו לא מאפשרות רוב מערכות הסטטיסטיקה הקיימות להפריד או לנתח.
פסימיים? אני לא. הזירה כל כך תחרותית – עד שאני מאמינה שקרב היום בו נוכל לדעת הרבה יותר גם בפייסבוק ובחיבור בין פייסבוק למערכת הסטטיסטיקה של האתר שלנו.
אני גם מאמינה כי זה התחום החשוב ביותר מבחינת פייסבוק לפתח, במיוחד אם היא רוצה לשמור על המפרסמים הגדולים שלה, כי הם כבר מאבדים את הסבלנות.
מיכל מורנו הנה מנהלת בחברת מורנו'ס שיווק באינטרנט המציעה שירותי שיווק במדיה חברתית - SMM: שיווק בפייסבוק | שיווק ביוטיוב | שיווק בטוויטר